Allianz Technology Center (AZT) niedawno wprowadził nowy test zderzeniowy psa w Monachium, który wskazuje na niebezpieczeństwo, że pies nie zostanie przymocowany do pojazdu. Okazało się, że nawet w wypadku z prędkością 40 km na godzinę owczarek niemiecki o wadze 35 kg rozwinie hipopotama o wadze do 1400 kg. Jazda z niezabezpieczonym zwierzęciem może mieć tragiczne konsekwencje dla wszystkich pasażerów.
W razie wypadku nowoczesne funkcje bezpieczeństwa pomagają pasażerom uciec od kolizji przy jak najmniejszym możliwym urazie. Sytuacja może jednak stać się bardziej dramatyczna, jeśli przykładni pasażerowie z łańcuchami przewożą również swobodnie osiadłego psa. „Nasz eksperyment pokazuje, że jeśli przewozisz niezabezpieczonego psa średniej wielkości na tylnych siedzeniach, przednie siedzenia mogą zostać całkowicie zdewastowane podczas zderzenia czołowego przy stosunkowo niskiej prędkości”, powiedział Carsten Reinkemeyer, AZT, ekspert ds. Inżynierii samochodowej i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W wypadku przy prędkości 40 km na godzinę zwierzę może rozwinąć siłę równą 40-krotności jego wagi. Pies o wadze 35 kg i nagle zachowuje się jak zwierzę o masie 1400 kg, czyli jako przeciętny duży hipopotam ziemnowodny. W razie zderzenia może zagrozić wszystkim, co dzieje się w kabinie, w tym kierowcy, który stara się zapobiec najgorszym konsekwencjom wypadku w sytuacji awaryjnej.
Max, 35-kilogramowy sztuczny owczarek niemiecki, został wyrzucony z tylnych siedzeń do przodu samochodu podczas wypadku w Monachium, gdzie złamał całą deskę rozdzielczą, przerwał zmianę biegów i zagroził pasażerom siedzącym z przodu samochodu. Właściwe bezpieczeństwo psa jest zatem absolutnie niezbędne do bezpiecznej jazdy.
Carsten Reinkemeyer zaleca, aby psy o masie do 12 kg były zabezpieczone specjalną uprzężą zapinaną na pas bezpieczeństwa . Większe psy powinny podróżować w pudłach transportowych lub klatkach w bagażniku. Oprócz zminimalizowania ryzyka samego wypadku, jest to również właściwe w momentach bezpośrednio po nim, kiedy wystraszone zwierzęta często kończą samochody i zagrażają już zakłóconym ruchem.