Dawniej, kiedy pozytywna motywacja nie była tak rozpowszechniona wśród trenerów, w szkoleniu psów stosowano różne formy kary. W dzisiejszych czasach psy trenują więcej z pozytywną motywacją, co jest dobre. Jest to o wiele przyjemniejsza metoda, a efekty przynoszą radość nie tylko przewodnikowi, ale także samemu psu.
Ciekawe opracowanie na ten temat zostało opublikowane pod koniec ubiegłego roku. Psy tresowane za pomocą bodźców awersyjnych, które obejmują kary za niewłaściwe zachowanie, wykazują większe oznaki stresu niż psy tresowane metodami opartymi na nagrodach, wynika z badania opublikowanego 16 grudnia 2020 r. w ogólnodostępnym czasopiśmie PLOS ONE przez naukowców z Uniwersytetu Portugalskiego Porto.
Jak poszło badanie?
Autorzy obserwowali zachowanie 92 psów z 7 szkół szkoleniowych w Portugalii, które stosują albo metody awersyjne (stosujące głównie bodźce awersyjne), metody pozytywne (które skupiają się na nagradzaniu pożądanego zachowania) oraz metody mieszane (łączące użycie obu nagród). i kary). Naukowcy sfilmowali szkolenie i przetestowali próbki śliny psa. Nagrania wideo wykorzystano do zbadania częstotliwości zachowań związanych ze stresem (np. lizanie, ziewanie) i oceniano ogólny stan (np. napięcie, rozluźnienie). Próbki śliny analizowano pod kątem stężenia kortyzolu, hormonu stresu. Stwierdzono, że psy trenowane metodami awersyjnymi i mieszanymi wykazywały bardziej stresujące zachowania, a po treningu wykazywały wyższy poziom kortyzolu niż psy trenowane z pozytywną motywacją.
Nawet w nieznanym środowisku reagowali bardziej pesymistycznie
Naukowcy przeprowadzili również test tendencyjności poznawczej na 79 psach. Oceniali swój stan emocjonalny w nieznanym miejscu poza zwykłym środowiskiem treningowym. Odkryli, że psy ze szkół szkoleniowych stosujące kary reagowały bardziej „pesymistycznie” na niejednoznaczne sytuacje w porównaniu z psami, które otrzymały mieszane lub pozytywnie motywowane szkolenie.
Wyższy poziom stresu
Odkrycia te sugerują, że awersyjne metody treningowe, zwłaszcza stosowane często, mają negatywny wpływ na dobrostan psów. Zarówno w związku ze szkoleniem, jak i poza nim.
Źródło: Ana Catarina Vieira de Castro, Danielle Fuchs, Gabriela Munhoz Morello, Stefania Pastur, Liliana de Sousa, I. Anna S. Olsson. Czy metoda szkolenia ma znaczenie? Dowody na negatywny wpływ metod opartych na awersji na dobrostan psów towarzyszących. PLOS 1, 2020; 15 (12): e0225023 DOI: 10.1371 / journal.pone.0225023
Zdjęcie Teresa Houdová z Pixabay