lub co przynosi kanistoterapia
Koncepcja kanistoterapii powoli dociera do świadomości osób zaangażowanych w tak zwane zawody pomocnicze. Znaczenie psa dla ludzi było znane od czasów starożytnych, a obecnie kwestią korzyści dla psa dla osób niepełnosprawnych jest częste zaniepokojenie. Zwłaszcza dzięki mediom powszechnie wiadomo, że psy są przewodnikami dla osób z upośledzeniem wzroku, psy asystujące, których misją jest towarzyszyć życiu np. Osób niemobilnych, a tym samym zapewnić większą niezależność od pomocy drugiej osoby. Jednocześnie psy te pełnią funkcję towarzysza, a mianowicie towarzysza wiernego i wielbiciela, który łagodzi uczucie samotności.
Canistherapy dla psów zajmują szczególne miejsce wśród psów służących pomocy ludziom w jakikolwiek sposób.
Pies jest wykorzystywany w specjalnych programach zooterapii, których metody stały się ostatnio częścią programów różnych obiektów usług socjalnych, opieki zdrowotnej lub szkolnych.
Przyjazna i pomocna natura
Warunkiem certyfikacji psa do tej pracy jest jego bezproblemowa, przyjazna natura bez oznak agresji w stosunku do ludzi i innych zwierząt. Testy kanistoterapii służą do weryfikacji tych właściwości. W kilku dyscyplinach kandydaci muszą wykazać się doskonałym posłuszeństwem wobec psa i jego spokojną reakcją na stresujące sytuacje, które mogą wystąpić podczas kanisterapii. Badana jest na przykład reakcja psa na nietypowy zapach, nieoczekiwany nagły ruch, hałas itp. Pies do kanistoterapii musi być wykonalny nawet w obecności innych psów, ponieważ grupową formą kanistoterapii jest ich pożądana większa liczba. Velkou v Zaletą jest każda inna „sztuka” opanowana przez tego psa - wyszukiwanie przedmiotów, zdolność wyszukiwania, reakcja na specjalne polecenia werbalne i niewerbalne - wszystko to może być z powodzeniem stosowane we wszystkich rodzajach kanistoterapii.
Jak zostać członkiem zespołu canistherapy
Osoby zainteresowane przystąpieniem do egzaminów z Caisteroterapii mogą skontaktować się z najbliższym stowarzyszeniem lub organizacją zajmującą się przygotowaniem i certyfikacją zespołów kanistoterapii. Po pomyślnym zakończeniu testów kanistoterapii zostaje członkiem. Następnie może zaoferować pomoc w niektórych placówkach, które mogą prowadzić terapię lub są zainteresowane bieganiem (szkoły, domy dla osób starszych, placówki medyczne itp.). Po niezbędnych formalnościach umownych zacznij regularnie z psem jako wolontariusz w formie tzw. Programów dla zwiedzających. Canistherapy to praca zespołowa. Obiekt docelowy odpowiada za swoją wiedzę specjalistyczną, wdrażając swojego specjalistę (nauczyciela, pedagoga, pracownika rehabilitacji, logopedy itp.) Jako członka zespołu kanistoterapii. Ten ekspert kompiluje cele kanistoterapii zgodnie z indywidualnymi potrzebami klientów i jest odpowiedzialny za ich treść. Zadaniem przewodnika jest przygotowanie psa do kontaktu z klientami, monitorowanie jego zachowania podczas całej terapii, a także udział we wspólnych czynnościach. Zespół Canistherapy następnie wspólnie ocenia realizację celów i opracowuje dalsze plany działania.
Przygotowanie psa
Bardzo ważna jest opieka nad psem, który regularnie kontaktuje się z klientami. Jego właściciel musi dbać nie tylko o swoje zdrowie (prawidłowe odżywianie, opieka weterynaryjna), dobrą kondycję i czystość ciała. Ważne jest również, aby szanować potrzeby psa, doskonale znać jego etologię, aby nie przeciążać go zbyt często lub długiej „pracy”, aby zapewnić wystarczająco dużo miejsca na relaks z ruchem i odpowiedni sposób odpoczynku. Dobrze przygotowany pies z niecierpliwością czeka na każdą kanisterapię i spełni oczekiwania klientów i zespołów kanisterapeutycznych.
Jak pomaga pies
Obecność psa może prowadzić do poprawy stanu fizycznego i psychospołecznego osoby w każdym wieku i z dowolnym rodzajem niepełnosprawności (z wyjątkiem być może z pewną ostrą chorobą lub alergią). Dowodzą tego liczne badania i doświadczenie w dziedzinie kanistoterapii za granicą, a ostatnio w naszym kraju. Pies jest doskonałym czynnikiem motywującym do określonej aktywności (ruch, komunikacja, uwaga). Jego obecność powoduje poprawę nastroju, łagodzi depresję spowodowaną różnymi przyczynami. Bezpośredni kontakt fizyczny osoby z psem ma pozytywny wpływ na poprawę funkcji niektórych narządów ludzkiego ciała. Ten pozytywny wpływ można zastosować u dzieci i dorosłych pacjentów z niepełnosprawnością umysłową, niepełnosprawnością wzrokową, słuchową i fizyczną, chorobami psychosomatycznymi.
Szkoła, w której uczą się psy
W szkole podstawowej szkoła specjalna i praktyczna w domu dziecka w Zlinie niemal codzienna obecność psów stała się powszechna. Canistherapy z powodzeniem stosuje się tutaj przez osiem lat. Rano uczy się w obecności psów w kilku klasach podstawowych szkół specjalnych, po południu inne zespoły kanisteroterapii pracują z dziećmi w ramach zajęć pozalekcyjnych. Istnieje sześć zespołów kanistoterapii, placówka jest obecnie odwiedzana przez dziewięciu właścicieli psów, członków Stowarzyszenia Canistherapy Moraw Południowych.
W przypadku dzieci niepełnosprawnych umysłowo obecność psa w klasie ma przede wszystkim motywację. Pies jest dla nich naturalnym partnerem, który akceptuje ich takimi, jakimi są. W jego obecności dzieci te są bardziej zrelaksowane, aktywne i jednocześnie mogą bardziej skoncentrować się na aktywności. Jest to wykorzystywane przez specjalnych wychowawców we współpracy z przewodnikami i psami testowymi do wykonywania zadań we wszystkich obszarach rozwoju osobowości tych dzieci.
Zwiedzanie
Teraz będziemy patrzeć na klasę, w której zajęcia prowadzone są zgodnie z programem edukacyjnym rehabilitacji, przez godzinę z psami. W zajęciach uczestniczy 6 dzieci z poważnymi niepełnosprawnościami psychicznymi, a zespół kanistoterapii składa się z nauczyciela (pedagoga specjalnego), asystenta nauczyciela i trzech wolontariuszy z psami. Wszystkie dzieci są przyzwyczajone do obecności psów, już kilka lat po nich regularnie, jeden dzień w tygodniu.
Wprowadzenie do lekcji składa się z ustalonych już rytuałów - każde dziecko wita przybywające zespoły kanisteroterapii w najlepszy możliwy sposób. Następnie następuje wspólne powtarzanie nazw poszczególnych psów. Następnie każde dziecko wybiera jednego psa, woła go, a po jego przybyciu nagradza go przygotowaną ucztą. Oczywisty jest wysiłek dziecka, aby wyraźnie wymówić imię psa, ponieważ dociera ono tylko do jego wezwania. Widoczna jest również aktywność fizyczna wszystkich dzieci w wykonywaniu poleceń. Każdy chce biec w cztery osoby, siedzieć lub kłamać dokładnie tak, jak ich przyjaciel zwierząt. W następnej części dzieci są podzielone na pary dla poszczególnych psów. Pod kierunkiem osoby dorosłej należy przygotować psa na spacer. Przeczesują mu włosy szczotką, prawidłowo zaciskają obrożę, zapinają smycz i czują, jak ważne jest pozostawienie psa na wycieczkę po szkole. Po powrocie pies nagradza i oferuje wodę do picia. Te pozornie proste zadania sprawiają wiele dzieciom niepełnosprawnym problemy z ich realizacją, ale obecność psa jest tak zmotywowana, że dołożą wszelkich starań, aby móc odkręcić korek szklany, który ukrywa nagrodę dla przyjaciela psa.
W końcu dzieci mogą zrelaksować się przy relaksującej muzyce na kocu i obudzić się przy ciepłym futrze psa. Innym razem mięśnie spazmatyczne dłoni i stóp są rozluźnione, oddech pogłębia się, a jego częstotliwość porównuje się z oddechem spoczynkowego psa.
Inne działania
Podobnie jak w tej grupie, kanistoterapia odbywa się na innych zajęciach w obecności innych zespołów kanistoterapii. Liczba uczniów o różnych umiejętnościach i temperamencie jest dostosowana do liczby uczniów i ich umiejętności. Na przykład grupa starszych dzieci z akademika czerpie korzyści z zabawnej i żywej natury Labradora Retrievera Ben, który entuzjastycznie konkuruje z dziećmi o przyniesienie przedmiotów, chętnie szuka zabawek do ukrycia i wykonuje polecenia, aby ćwiczyć poprawną wymowę.
Szczególnie ważne jest stosowanie kanistoterapii dla dzieci w domu dziecka. Cr W pracy grupowej z psami częściej stosuje się formę indywidualnej kanistoterapii, w której dzieci te mają okazję mieć psa na jakiś czas i tylko pod nadzorem przewodnika wybrać czynność, którą chcą wykonać. W tym przypadku prawie zawsze jest to bezpośredni kontakt ciała, głaskanie i głaskanie psa, czego nigdy nie odmawia dzieciom.
Oprócz regularnych spotkań dzieci i psów w grupach (zwykle raz w tygodniu) szkoła korzysta z zespołów kanistoterapii do jednorazowych zajęć. W naturze szkoły wszyscy uczniowie mogą próbować zawodów z psami na wolnym powietrzu, Dzień Otwarty to prezentacja kanisteroterapii publiczności, kilka występów klasowych dla rodziców zostało przeszkolonych z udziałem psa kanistoterapii. Wszystkie zespoły spotkają się również podczas świąt Bożego Narodzenia, kiedy od kilku lat bawią się popołudniami dla dzieci z domu dziecka.
Wszystkie te działania mogą być przeprowadzane z wielkim entuzjazmem i zaangażowaniem przez zespoły kanistoterapii, z których niektórzy trenerzy odwiedzają ten obiekt w czasie wolnym od kilku lat. Mogą zatem obiektywnie monitorować wyniki tej metody pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie, które często działają po dłuższym okresie wysiłku. Tym bardziej cieszą się, że obecność ich czworonożnego przyjaciela przyczyniła się do sukcesu.
Zora Oškerová
Specjalna szkoła podstawowa i szkoła praktyczna w Domu Dziecka Zlin
www.ddspecskolyzlin.cz
www.canisterapie.mendelu.cz